تبلیغات
مدافع شهدای خیبر - مطالب اردیبهشت 1393
لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس وصیت شهدا حدیث موضوعی آیه قرآن تصادفی

کد موزیک آنلاین برای وبگاه
سالگرد شهادت “سپهبد قَرَنی” اولین رئیس ستاد مشترک ارتش
نویسنده : بچه های حزب الله
چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393


امروز رفتم قم، مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد شهادت امیر سپهبد محمدولی قرنی هم، هم زمان با سفر من در حرم حضرت معصومه (س) برگزار می شد.

رفتم یه گوشه نشستم، ایشونو در حد اینکه اسم یه خیابون تو تهرانه و گروهک فرقان ترورش کرده می شناختم. صحبتای سخنران رو که شنیدم دیدم عجب مرد بزرگی بوده، تصمیم گرفتم ایشون رو برای دوستان معرفی کنم.

حاج آقا محمدحسنی، جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش سخنران بود و می گفت:  شهید قرنی فقط 43 روز بعد از پیروزی انقلاب رئیس ستاد مشترک ارتش بود! گفت: شهید قرنی کار ماندگاری از خودش به جا گذاشته و اگر هنر عبور از بحران کردستان رو نداشت و این بحران رو مدیریت نمی‌کرد کشور با چالش جدی روبه‌رو می‌شد.

 شهید قرنی 67 سال داشت که شهید شد، اون بعد از تحصیلاتش دائم در حال مبارزه بوده، دو بارم گرفتار زندونای رژیم پهلوی شده بود هربار هم به جرم برنامه‌ریزی برای براندازی حکومت شاه به 3 سال حبس محکوم شده بود. شاه به ایشون پیغام داده بود که اگه از اون درخواست کنه می بخشدش ولی ایشون گفته بود: هیهات من الذله! بعد از انقلاب هم امام ایشون رو به عنوان رئیس ستاد ارتش منصوب کردن. 

یه عده خائن که دنبال جدا کردن کردستان بودن به پادگان سنندج حمله کرده بودن، اگه اونها سلاح های سنگین ارتش مثل توپ و تانک و مسلسل و سربازای تو پادگان رو بدست می گرفتن، حتماً ماجرای کردستان یه جور دیگه ای می شد. شهید قرنی دستور دادن نیرو هوایی یک مانوری روی سنندج بده. جنگنده های نیروهوایی فقط دیوار صوتی شکوندن! مردم مسلمان کردستان امیدوار شدن و جون گرفتن ولی تجزیه طلبا وحشت زده فرار کردن. دولت موقت شاکی شد! سید جوادی نخست وزیر بود به ایشون گفت با اجازه کی این کارو کردی؟ ایشون هم گفتن با اجازه امام خمینی(ره)، این عقده تو دل منافقا بود تا اینکه ایشون رو جلوی خونوادش به شهادت رسوندن مثل شهید صیاد شیرازی که منافقا ازش عقده داشتن و ترورش کردن. شهید قرنی لحظه شهادتش می گفت، کار، کار آمریکایی هاست!

بعد سخنرانی، ملت رفتن سر مزار شهید قرنی در حرم حضرت معصومه (س) و فاتحه خوندن، منم رفتم کنار بی بی دو عالم حضرت فاطمه معومه (س) و یه دل سیر زیارت کردم. شادی روح این شهید بزرگوار و همه شهدای اسلام صلوات

م.بهشت


غواصی که 14 سال در آب ماند
نویسنده : بچه های حزب الله
دوشنبه 29 اردیبهشت 1393

پدر شهید که یکی از قنادان به نام کرمان است به همراه همسر و دخترش از ما استقبال می‌کنند، چند عکس از شهید تهامی بر روی دیوارهای خانه نصب شده، یکی از این عکس‌ها هم آخرین عکسی است که این شهید بزرگوار قبل از شهادت گرفته است.


غواصی که 14 سال در آب ماند
ادامه مطلب
نگفتن واقعیات هم بی صداقتی است
نویسنده : بچه های حزب الله
دوشنبه 29 اردیبهشت 1393

iran-newspaper

روزنامه های حامی دولت حتی روزنامه ی رسمی دولت در صفحه اول هیچ اشاره ای به مهمترین خبر حال حاضرایران یعنی «مذاکرات وین» نکرده اند!!!

صداقت نداشتن فقط دروغ نگفتن نیست؛
بلکه نگفتن واقعیات هم بی صداقتی است.


هواکه گرم می شود،اعتقاداتمان سرد می شود
نویسنده : بچه های حزب الله
یکشنبه 28 اردیبهشت 1393


 اصولا سالی یک بار یاد مبارزه با بدحجابی می افتیم و تهاجم فرهنگی را با گوشت و خون و پوست و تمام اعضا و جوارحمان احساس می کنیم!!!آن هم وقتی است که هوا رو به گرمی می گذارد و لباس ها از تمامی جهات آب می روند! نمی دانیم مقصر بنجلیات چینی است که جنس هاشان نامرغوب است و بعد از یک بار شسته شدن طول و عرض کم می کند، مقصر ستاد امر به معروف و نهی از منکر است که سه فصل سال را در خواب است و تابستان ها دوره کاری اش شروع می شود،ایراد از ماهواره هاست که تا می توانند برهنگی ترویج می کنند،قصور از ویترین مغازه های داخلی است که لباس های تن مانکنشان در اوج قناعت تنها نیم تا یک متر پارچه مصرف کرده اند یا ایراد از هواست که غفلت می ورزد و جهالت می کند و در اقدامی نابخردانه گرم می شود!!اصولا و اساسا ما انسان هایی هستیم که تا اتفاقی نیفتد به فکر چاره و درمان نخواهیم افتاد.با مضمونی با عنوان مدیریت بحران کاملا بیگانه ایم و به شدت معتقدیم ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است! و چشم می بندیم بر این واقعیت که نوشداروی بعد از مرگ سهراب کارساز نیست. سال هاست این سریال دنباله دار در کشور جریان دارد. گرمای هوا مساوی است با شال هایی که تنها نقش نمادین بر سر ایفا می کنند،مانتوهای نازک بدن نما که سر جمع گاهی ارتفاعشان به نیم متر هم نمی رسد،صندل هایی که ناخن های لاک زده را یدک می کشد، تیشرت های تنگ با صور قبیحه که گاها نوشته هاشان بسیار مذموم و زننده است و شلوار هایی که یا رنگ و رو رفته اند یا پاره در پاره اند و یا تنگ و کوتاه!

ادامه مطلب
نسل کنونی ما قطعا آزادی قدس را خواهند دید
نویسنده : بچه های حزب الله
یکشنبه 28 اردیبهشت 1393

مدتی است که اقا در مورد بصیرت بحث می کنند بصیرت یعنی شناخت دقیق و عمیق که جهل در آن نباشد.یعنی امری یا چیزی خودش رو محفوف و پیچیده به چیزی نکنه تا جور دیگر جلوه کنه در فتنه چنین خاصیتی هست یعنی فتنه همیشه خودش رو با اموری می پوشانه تا باطل بودنش شناخته نشه مثلا در فتنه جمل طلحه و زبیر که خود کشندگان عثمان بودند خودشون رو با پرچم خونخواهی از خون عثمان به مردم نمایاندن که متاسفانه باعث خونریزی عظیمی شد.ده سال در رابطه با اقا کار کردم و امروز به این یقین رسیده ام که ایشان فقیه ای اعلم فیلسوفی ظریف بین و عارفی روشن بین هستند. بیست سال هست که عارفان میکده عشق چون پروانه بدنبال ایشان هستند و از نور ایشان نور میگیرند.عشق مرحوم ایه الله بهجت و مرحوم ایه الله بهاالدینی و علامه حسن زاده و ……به ایشان قابل اغماض نیست . پس هدایت به دست ایشان هست و بس .و اگر ایشان در رابطه با بصیرت صحبت میکنند پس نیاز شدید جامعه امروز ما داشتن بصیرت است تا گمراه نشد.گذشته ها که گذشته و جز عبرت گیری کاری نمیشه کرد باید به اینده توجه داشت. با توجه به چند اصل می توان نسبت به اینده شناخت داشت ۱- گفتار اولیا الهی ۲-روایات ۳ تفکر
گفتار اولیا الهی مثل نظر اقا در رابطه با قیام وال استریت که ایشان در یک پیشگویی فرموده اند که این جنبش در اینده جهان سرمایه داری را سرنگون خواهد کرد
ادامه مطلب
آستین خالی…
نویسنده : بچه های حزب الله
یکشنبه 28 اردیبهشت 1393

haj-hoseyn-kharazi

آستیــــــن خالــــــے ات
نشــــــان از مردانگــــــے ست…
با ایــــــن دو دســــــت ســــــالم،
هنوز…
نتــــــوانسته ام
یــــــک قنــــــوت اینــــــچنینے…
بخــــــوانم …

منبع متن


لواپسان یا بی خیالان
نویسنده : بچه های حزب الله
یکشنبه 28 اردیبهشت 1393

info-delvapasan

دولت یازدهم که با در دست داشتن نماد «کلید» و با شعار بازکردن قفل های بسته پا به عرصه مدیریت کشور نهاده است، باید دید کدام یک از قفل های مردم را در اولویت گشایش قرار می دهد و به دغدغه کدام گروه پاسخ می دهد؟

م. قلم


ویژه نامه درگذشت آیت الله العظمی بهجت (ره)
نویسنده : بچه های حزب الله
یکشنبه 28 اردیبهشت 1393
 

1. دستورالعمل اول

باسمه تعالی
الحمدلله رب العالمین، و الصلاة علی سید الأنبیاء و المرسلین، و علی آله سادة الأوصیاء الطاهرین و علی جمیع العترة المعصومین، واللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین.
جماعتی از این جانب، طلب موعظه و نصیحت می کنند؛ اگر مقصودشان این است که بگوئیم و بشنوند و بار دیگر در وقت دیگر، بگوییم و بشنوند، حقیر عاجزم و بر اهل اطلاع پوشیده نیست.
و اگر بگویند کلمه ای می خواهیم که امّ الکلمات باشد و کافی برای سعادت مطلقه دارین باشد، خدای تعالی قادر است که از بیان حقیر، آن را کشف فرماید و به شما برساند.
پس عرض می کنم که غرض از خلق، عبودیت است ( و ما خلقت الجن و الانس إلا لیعبدون. سوره ذاریات/56 ) و حقیقت عبودیت؛ ترک معصیت است در اعتقاد که عمل قلب است و در عمل جوارح.
و ترک معصیت، حاصل نمی شود به طوری که ملکه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و یاد خدا در هر حال و زمان و مکان و در میان مردم و در خلوت « ولا أقول سبحان الله و الحمد لله، لکنه ذکر الله عند حلاله و حرامه ».
ما امام زمان عجل الله له الفرج را دوست می داریم، چون امیر نحل است؛ امور ما مطلقاً به وسیله او به ما می رسد؛ و او را پیغمبر صلوات الله علیه برای ما امیر قرار داده؛ و پیغمبر را دوست داریم، چون خدا او را واسطه بین ما و خود قرار داده؛ و خدا را دوست داریم، برای اینکه منبع همه خیرات است و وجود ممکنات، فیض اوست.
پس اگر خود و کمال خود را خواهانیم، باید دوست خدا باشیم؛ و اگر دوست خداییم، باید دوست وسائط فیوضات از نبیّ و وصیّ، باشیم؛ وگرنه یا دوست خود نیستم، یا دوست واهب العطایا نیستیم، یا دوست وسائط فیوضات نیستیم.
پس کیمیای سعادت، یاد خداست، و او محرّک عضلات به سوی موجبات سعادت مطلقه است؛ و توسل به وسائط استفاضه از منبع خیرات، به واسطه وسائل مقرره خودش است. باید اهتدا به هدایات آنها نماییم و رهروی به رهبری آنها نماییم تا کامیاب شویم.
دیگر توضیح نخواهید و آنکه عرض شد، ضبط نمایید و در قلب ثبت [کنید]، خودش توضیح خود را می دهد.
اگر بگویید چرا خودت عامل نیستی؟! می گویم: « اگر بنا بود که باید بگوییم ما عاملیم به هر چه عالمیم، شاید حاضر به این حضور و بیان نمی شدیم »؛ لکن دستور، بذل نعمت است، شاید به مقصود برساند؛ « ما أخذ الله علی العباد أن یتعلّموا حتی أخذ علی العماء أن یعلّموا ».
مخفی نماند اگر میسور شد برای کسی، نصیحت عملّیه بالاتر است از نصایح قولیه « کونوا دعاة إلی الله بغیر أاسنتکم »
وفقّنا الله و ایاکم لما یرضیه و جنبنا جمیعاً عن ما یسخطه و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته والحمدلله أولاً و آخراً والصلوة علی محمد و آله الطاهرین واللعن علی أعدائهم أجمعین.
مشهد، ربیع الثانی 1420
ادامه مطلب
داعش مرقد عمار یاسر و اویس قرنی را منفجر کرد +تصاویر
نویسنده : بچه های حزب الله
یکشنبه 28 اردیبهشت 1393

حرم مطهر دو صحابی بزرگوار پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) بار دیگر از سوی تروریست‌های تکفیری مورد هتک حرمت قرار گرفت و گلدسته‌های حرم فروریخت.

  ‫ تروریست‌های تکفیری دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" صبح امروز طی یک انفجار مهیب حرم مطهر «عمار یاسر» و «اویس قرنی» دو صحابی بزرگوار پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) را در استان الرقه منفجر کردند.

بنابر این گزارش، عناصر داعش که با همکاری دیگر گروه‌های تروریستی استان رقه در شرق سوریه را در کنترل خود دارند، با انفجار حرم مطهر این دو صحابی بزرگوار گلدسته‌های حرمین را تخریب کردند.

تصاویر منتشرشده از این اقدام شنیع که از ورود تکفیری‌ها به حرم مطهر عمار یاسر و اویس قرنی منتشر شده، بیانگر حجم و گستره این فاجعه است.

تروریست‌های تفکیری در ماه رمضان سال گذشته نیز با شلیک‌های پیاپی موشک به دیوارهای حرم، بخش‌های زیادی از آن را منهدم کرده بودند.

این آرامگاه در سال 2004 توسط سازمان اوقاف جمهوری اسلامی ایران برای شیعیان منطقه ساخته شده است.
به گزارش مشرق،
ادامه مطلب
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند…
نویسنده : بچه های حزب الله
دوشنبه 22 اردیبهشت 1393

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) با حضور در ستاد فرماندهی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدت دو ساعت از نمایشگاه دستاوردهای این نیرو بازدید کردند.
در این نمایشگاه، دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه های طراحی و ساخت پهپادها، سامانه های موشکی ضدناو و بالستیکی و ضد سپر موشکی، سامانه های پدافندی و انواع رادارها و مراکز کنترل فرماندهی به نمایش گذاشته شده بود.
ادامه مطلب
نكاتى در مورد اعتكاف
نویسنده : بچه های حزب الله
دوشنبه 22 اردیبهشت 1393



نكاتى در مورد اعتكاف

احكام اعتكاف
*(اعتكاف) عبارت از ماندن در مسجد جامع است، به قصد عبادت و تقر ب به درگاه الهى و این كار، مستحب و داراى اجر و ثواب بسیار زیادى مى باشد.
* پشت بام مسجد، زیر زمین و محراب آن جزو مسجد است و همچنین اگر مسجد توسعه پیدا كرده باشد و فرقى نمى كند در حال اعتكاف، ایستاده باشد یا نشسته، بیدار باشد یا خواب.
*هر وقتى كه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتكاف نیز صحیح است و بهترین اوقات آن، ماه رمضان میباشد.
* در اعتكاف چند چیز شرط مى باشد: ۱ - ایمان ۲ - عقل ۳ - نیت قربت ۴ - روزه گرفتن ۵- كمتر از سه روز نباشد.
* روزه گرفتن در حال اعتكاف شرط است. و حد اقل آن سه روز مى باشد، چه روزه مستحب باشد و چه واجب، حتى با روزه قضا و روزه استیجارى نیز اعتكاف صحیح است. * در اعتكاف اجازه پدر و مادر نسبت به فرزند، در صورتى كه اعتكاف، باعث اذیت آنها شود و اجازه شوهر به زن لازم است.
* حداقل اعتكاف، سه روز است و اگر فقط یك روز و یا دو روز نیت كند، اعتكاف باطل است، اما بیشتر از سه روز اشكال ندارد.
* در مد ت اعتكاف، باید در مسجد به قصد اعتكاف بماند، مگر براى انجام كارى لازم و ضرورى، یا براى انجام كارى واجب، مانند شهادت دادن و یا كارى مستحب، مانند تشییع جنازه مومن یا صله ارحام بیرون رود و اگر از روى ندانستن مساله و یا فراموشى از مسجد بیرون برود، اشكال ندارد.
* بهتر است اعتكاف، در یكى از این مساجد باشد: مسجدالحرام، مسجدالنبى(ص)، مسجد كوفه و مسجد بصره.
* چند چیز بر شخص معتكف حرام است و اعتكاف را باطل مى كند:
۱ - جماع. و بنا بر احتیاط در مدت اعتكاف، مرد و زن نمى توانند، یكدیگر را ببوسند و یا لمس كنند و همچنین استمناء نیز حرام و بنا بر احتیاط اعتكاف را باطل مى كند.
۲ - بوییدن عطر و چیزهاى خوشبو مانند گلها به منظور لذ ت.
۳ - مجادله و بحث كردن، براى اظهار فضل، علم و برترى، اما اگر براى ثابت كردن حق باشد، اشكال ندارد.
۴ - خرید و فروش و بنا بر احتیاط واجب از هر نوع تجارت اجتناب نماید، مگر براى كارهاى ضرورى مانند خرید خوردنى و آشامیدنى براى خود.
* چیزهایى كه بر معتكف حرام است، فرق نمى كند كه شب مرتكب شود یا روز و چیزهایى كه روزه را باطل مى كند و در احكام روزه بیان شده، اعتكاف را نیز باطل مى نماید.
* مى توان اعتكاف مستحب را در دو روز اول قطع نمود، ولى اگر دو روز گذشت روز سوم واجب مى شود.
*جایز است در هنگام نیت اعتكاف، شرط كند هر وقت خواست، حتى در روز سوم، از اعتكاف رجوع نماید.
* اگر شخص معتكف در مسجد جنب شود، از مسجد خارج شود و غسل نماید.
اركان اعتكاف
اركان عبادت یعنى اجزایى كه اگر عمدا یا سهوا ترك شوند، آن عبادت باطل مى شود. اعتكاف نیز اركانى دارد كه عبارت اند از۱- نیت ۲- توقف در مسجد جامع شهر یا مساجد چهار گانه معروف ۳- كمتر از سه روز نبودن اعتكاف۴- روزه دار بودن معتكف در ایام اعتكاف
اعمال اعتكاف
یك كارشناس مذهبى شب سیزدهم را داراى اعمالى مى داند كه انجام آنها ثواب فراوانى به همراه دارد و مى گوید: «اعمالى را باید در این شب انجام داد از جمله آن ده ركعت نماز است كه اگر به درستى به جا آورده شود، داراى ثواب و پاداش بزرگى است». در روایتى از پیامبر (ص) مى خوانیم:« كسى كه در شب سیزدهم ماه رجب ده ركعت نماز بخواند بدین گونه كه در ركعت اول حمد یك مرتبه و سوره عادیات هم یك مرتبه و در ركعت دوم حمد یك مرتبه سوره تكاثر نیز یك مرتبه بخواند و بقیه ركعت ها را هم به همین نحو تمام كند، خداوند متعال گناهان او را مى آمرزد و اگر عاق والدین هم باشد خداوند سبحان از او راضى مى شود و همچنین در قبر نكیر و منكر به او نزدیك نمى شوند و او را نمى ترسانند و بر پل صراط هم چون برق خاطف (سریع) عبور مى كند و نامه اعمالش را به دست راستش مى دهند و میزان اعمالش سنگینى مى كند و در بهشت فردوس هزار شهر به او اعطا مى شود. روز سیزدهم هم روزه اش ثواب فراوان دارد و براى كسى كه بخواهد عمل ام داود را به جاى آورد، باید این روز و دو روز بعدش را روزه بگیرد. »
زمان اعتكاف
اعتكاف در هر زمانى كه انسان بتواند حداقل سه روز در مسجد بماند صحیح است و بهترین زمان براى آن، ماه مبارك رمضان و مخصوصا در دهه آخر آن ماه مى باشد.
نیت اعتكاف
اعتكاف،همانند سایر عبادات،باید با نیت و قصد قربت باشد و هر گونه ریا و خود نمایى و قصد غیر الهى آن را باطل مى كند. در نیت اعتكاف،قصد وجه شرط نیست،یعنى لازم نیست قصد كند كه اعتكاف واجب است یا مستحب. زمان نیت اعتكاف، وقت شروع اعتكاف است كه شروع طلوع فجر مى باشد و با استمرار نیت اول شب هم مانعى ندارد. اعتكاف را مى توان به سه صورت به جاى آورد. ۱) براى خود ۲) به نیابت از مردگان ۳) به نیابت از زندگان، اگر اعتكاف را به نیابت از كسى كه، از دنیا رفته به جاى آورد، در این صورت اعتكاف را تنها به نیابت از یك نفر مى توان انجام داد ولى اگر مقصود اهداى ثواب باشد مى توان ثواب اعتكاف را به چند نفر، زنده یا مرده، هدیه كرد.
در مورد نیابت از شخص زنده، در میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. بسیارى از فقها در درستى چنین اعتكافى، تردید كرده اند. در این صورت، هرگاه نایب، اعتكاف را به قصد رجا، یعنى امید به مطلوب بودن عمل نزد خدا، نه به عنوان عبادتى حتمى انجام دهد، مانعى ندارد.
شرایط اعتكاف
در صحت اعتكاف علاوه بر شرایط عامه تكلیف ( ایمان، عقل و قدرت)، امورى شرط است: الف) قصد قربت، ب) روزه ج) سه روز روزه دار بودن د) وقوف در چهار مسجد: مسجد الحرام، مسجد النبى (ص)، مسجد جامع كوفه و مسجد بصره. ولى به قصد رجاء ( به امید پاداش) مى توان در مسجد جامع هر شهر معتكف شد، ه)اجازه شوهر و اجازه پدر و مادر)
پیوستگى اعتكاف
محرمات روزه: در حال روزه یعنى از طلوع تا غروب خورشید، كه معتكف روزه مى گیرد، باید از محرمات روزه نیز اجتناب نماید. بعضى از فقها محرمات احرام را بر معتكف مستحب دانسته اند.

منبع: روزنامه جوان


چهار ویژگی یاری‌دهندگان امیرالمؤمنین علیه‌السلام
نویسنده : بچه های حزب الله
دوشنبه 22 اردیبهشت 1393
مقام معظم رهبری
گفتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین عالی

رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با جمعی از مداحان به بیان روایتی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام پرداختند، حجت الاسلام عالی چهار ویژگی یار یدهندگان علی (ع) را که د راین روایت آمده شرح کرده است.


  به نقل ازدفتر حفظ و نشر آثا آیت الله العظمی خامنه ای؛ رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با جمعی از مداحان، جمعیت جوان حاضر را مخاطب قرار دادند و به بیان روایتی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام پرداختند که حضرت در آن اشاراتی به سبک زندگی خود دارند و به مخاطب خود می‌گویند که شما نمی‌توانید این‌طور زندگی کنید، اما می‌توانید من را با چهار ویژگی «ورع»، «اجتهاد»، «عفت» و «سدادد» کمک کنید؛ اما این کمک به چه معناست و جوانان نسل حاضر چگونه می‌توانند با تمسک به این چهار ویژگی به یاری حضرت امیر علیه‌السلام بپردازند؟ این پرسشی بود که با حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه‌ی علمیه‌ی قم مطرح کردیم.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «ولایتی لعلی بن ابی‌طالب خیر من ولادتی منه»1 ولایت علی برای من بهتر از این است که من فرزند او و منتسب به او هستم. به تعبیر دیگر انتساب ولایی مهم‌تر از انتساب نَسَبی است. پسر نوح که در ماجرای کشتی نوح نجات نیافت، فرزند حضرت نوح بود ولی به تعبیر قرآن کریم «انه لیس من اهلک»2، او از اهل نوح نبود. سلمان از نظر نسبی، فرزند اهل‌بیت علیهم‌السلام نبود، ولی در عین حال «منا اهل‌ البیت»3 شد، چون بدون اجازه‌ی امیرالمؤمنین علیه‌السلام کاری نمی‌کرد و ولایت ایشان در سراسر زندگی او حضور داشت. آن‌چه که برای همه‌ی ما مهم است، همین نکته است که ما پای خود را از محبت امیرالمؤمنین علیه‌السلام بالاتر بگذاریم و به ولایت ایشان برسیم. این چگونه ممکن است؟ فرد ولایی کسی است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در سراسر زندگی او حضور داشته باشد و جامعه‌ی ولایی هم جامعه‌ای است که شئون خود را با رضایت و ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام داشته باشد و سبک زندگی خود را با آن حضرت همراه و هماهنگ و نزدیک کند. درست است که کسی به ایشان نمی‌رسد، ولی به هر حال مهم این است که آن قله برای حرکت ما مد نظر است. حالا ممکن است کسی در دامنه باشد و کسی دیگر بالاتر یا پایین‌تر؛ اما دقت کنیم که پشت به قله حرکت نکنیم.

صوت: امیرالمؤمنین را با این چهار ویژگی یاری دهیم

* یاری امیرالمؤمنین به چه معناست؟
رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان، تعبیر بلندی را از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل کردند و همین مسأله را ترسیم کردند که چطور ولایت حضرت در زندگی شما جاری شود. حضرت امیر علیه‌السلام فرمودند شما نمی‌توانید مثل من زندگی کنید. کسی نمی‌تواند مانند ایشان زاهد باشد. باید توجه کنیم که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فقیر نبود، بلکه زاهد بود. شاید تولید ثروتی که امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌کرد، احدی از ما نداشته باشد. در جامعه اسلامی هر چه تولید بالاتر باشد، بهتر است. خود ایشان در تولید ثروت کم نمی‌گذاشت، اما در مصرف، مصادف با پایین‌ترین افراد جامعه عمل می‌کرد. این خصلت یک مسئول در جامعه‌ی اسلامی است که باید زاهدانه و با قناعت زندگی کند. حضرت می‌دانست که دیگران نمی‌توانند مانند ایشان باشند، بنابراین فرمودند: شما نمی‌توانید زندگی این‌چنینی داشته باشید، ولی می‌توانید با یک خصلت‌هایی در رفتار و زندگی خود، به من کمک کنید: «وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ»4

امام، ولیِّ جامعه است و بار رشد و ارشاد جامعه را به دوش دارد و مثل یک پدر که می‌خواهد خانواده‌ای را رشد بدهد، سنگینی مسئولیت جامعه روی دوش او است. اگر فرزندان آن خانواده با پدر همراهی کنند، در واقع یک کمک به پدر کرده‌اند و در کار تربیت و رشد دادن، هزینه را از آن مسئول و فشار را از روی دوش او کم کرده‌اند. مثلاً فرض کنید پدری با فرزند خود از یک گردنه‌ی خطرناک عبور می‌کند. اگر کودک او چموشی کند، پدر باید مدام او را نگه دارد و دست او بگیرد و او را بغل کند. پدر در این‌جا می‌گوید، بچه‌جان به من کمک بده در درست راه رفتن و اگر تو درست راه بیایی، ما این راه و گردنه‌ی خطرناک را می‌گذرانیم و هم تو سالم می‌مانی و هم هزینه‌ی من کمتر است. ولیِّ یک جامعه بار مسئولیت آن جامعه را نزد خدای متعال بر دوش دارد. از این جهت است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند با ورع و تقوای خود و اجتهاد و سعی و تلاشی که می‌کنید و سداد به من کمک کنید. این چهار ویژگی که امیرالمؤمنین علیه‌السلام گفته است هم صبغه‌ی فردی دارد و هم صبغه‌ی اجتماعی؛ هم تقوای فردی لازم است و هم آن‌جایی که فردی در ارتباط با جامعه هست، تقوای اجتماعی لازم است. از جهت عفت ورزیدن هم همین‌طور است. در روابط اجتماعی، باید عفت اجتماعی وجود داشته باشد و در مسائل فردی هم باید سداد و استحکام و استقامتی که لازمه‌ی یک مؤمن است.
* سداد، محکم بودن همچون سد
«سداد» به معنای استقامت، محکم بودن مثل سد و پولادین بودن است. در راه خدا سختی‌هایی هست، جهنم رفتن خیلی سخت نیست؛ هرزگی می‌خواهد و رها بودن؛ زبان هر چه می‌خواهد بگوید و چشم هر چه می‌خواهد ببیند و شکم هر چه می‌خواهد واردش شود. اما بهشت رفتن که در روایت داریم «الجنة محفوفة من مکاره»5 بهشت با سختی‌ها پوشیده شده است. شما باید پا روی نفس بگذارید و ترمز کنید و این کار سخت است و استقامت می‌خواهد. دو بار انسان این کار را می‌کند، دفعه‌ی سوم شاید خیلی تحریک شود و سختش باشد.
* عفت جنسی و عفت مالی
الآن متأسفانه یک فرهنگ مادی و شرک‌آلود که از ابزارهای قوی هم برخوردار است به گونه‌ای وارد میدان شده که بی‌عفتی و بی‌حیایی و حرص به دنیا و بی‌غیرتی را ترویج می‌کند و از جذاب‌ترین ابزارها برای این کار که ابزارهای هنری هستند استفاده می‌کند. الآن نوک تیز حمله‌ی این فرهنگ به سمت خانواده و محور خانواده یعنی زن‌ها است. این همان مصداقی است که ما باید به اهل‌بیت علیهم‌السلام کمک کنیم و در مقابل آن فرهنگ شیطانی، فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام را ترویج کنیم.
«سداد» به معنای استقامت، محکم بودن مثل سد و پولادین بودن است. در راه خدا سختی‌هایی هست، جهنم رفتن خیلی سخت نیست؛ هرزگی می‌خواهد و رها بودن؛ زبان هر چه می‌خواهد بگوید و چشم هر چه می‌خواهد ببیند و شکم هر چه می‌خواهد واردش شود. اما بهشت با سختی‌ها پوشیده شده است. باید پا روی نفس بگذارید و ترمز کنید و این کار استقامت می‌خواهد.

عفت و حیا اقسامی دارد، اما دو قسم عفت است که ما خیلی به آن‌ دو محتاج هستیم و در روایات ما هم خیلی روی آن‌ها تأکید شده است. یکی «عفت جنسی» و عفت دامن و روابط سالم جنسی در جامعه و دوم «عفت شکم» یعنی درآمدهای مالی افراد باید حلال باشد. در روایات ما، چشم باید عفت داشته باشد، کلام و پوشش هم باید عفیف باشد. این‌ها اقسام عفت است. اما این دو قسم عفت یعنی عفت جنسی و عفت مالی بیشتر مورد تأکید است. در روایت است که امام باقر علیه‌السلام فرمود که رعایت این دو نوع عفت، بالاتر از عبادت است.6

* چگونه عفیف بمانیم؟
در عفت جنسی آن چیزی که خیلی می‌تواند به جوانان کمک کند و من به صورت کاربردی آن را عرض می‌کنم این است که اگر جوان بخواهد خود را در این جامعه‌ی بازی که متأسفانه به خاطر هجوم فرهنگ بیگانه شاهد یک جنگ تمام‌عیار است حفظ کند و از آسیب‌ها مصون بماند و دچار لغزش نشود، باید اولاً مراقب چشم خود باشد. چشم دریچه‌ی ورود به روح اوست. ثانیاً باید علاوه بر چشم، مراقب افکار و خیالات خود باشد و افکار خود را مدیریت کند. ما اگر نفس خود را مدیریت نکنیم، به تعبیر امام صادق علیه‌السلام، این نفس ما را می‌بلعد و به هرجایی که می‌خواهد می‌برد. ما باید برای افکار و خیالات خود خوراک تهیه کنیم و نگذاریم این خیالات آزاد باشد و ما را به هر راهی ببرد.
در مرحله‌ی سوم که من بسیار به دوستان جوان توصیه می‌کنم به مراقبت بر آن، این است جوانان به محیط‌های تحریک‌آمیز وارد نشوند؛ چه محیط‌های تحریک‌کننده‌ی حقیقی و چه محیط‌های تحریک‌کننده‌ی مجازی. من وقتی می‌بینیم این قدرت را ندارم که خودم را حفظ کنم و در سایت‌هایی وارد می‌شوم که به گناه آلوده می‌شوم نباید از ابتدا این زمینه را فراهم کنم. همین‌طور متأسفانه در محیط‌های حقیقی هم در خیلی از موارد اختلاط‌های محرم و نامحرم بدون رعایت حریم‌ها وجود دارد. در بسیاری از محیط‌های کاری که مراجعان زیادی هم ندارند، دختر و پسر جوان در کنار هم حضور دارند و طبیعتاً طوری هم نیست که با هم صحبت نکنند و به مرور روابط آن‌ها با هم عادی‌تر و صمیمی‌تر می‌شود و زمینه‌ی خاطره‌گویی و لطیفه‌گویی و شوخی کردن فراهم می‌شود. کم‌کم به خاطرات و زندگی خصوصی یکدیگر وارد می‌شوند و بعد از مدتی خدای‌ناکرده دلدادگی پیش می‌آید. البته نمی‌خواهم بگویم این موارد زیاد است، ولی برای جامعه‌ی علوی، یک مورد آن هم زیاد است.
در عفت جنسی آن چیزی که خیلی می‌تواند جوان را حفظ کند، باید اولاً مراقب چشم خود باشد. چشم دریچه‌ی ورود به روح اوست. ثانیاً باید علاوه بر چشم، مراقب افکار و خیالات خود باشد و افکار خود را مدیریت کند. در مرحله‌ی سوم که من بسیار به دوستان جوان توصیه می‌کنم، این است جوانان به محیط‌های تحریک‌آمیز وارد نشوند؛ چه محیط‌های حقیقی و چه محیط‌های مجازی.

بنابراین حریم‌ها را حفظ کردن و وارد نشدن به محل‌های تحریک‌آمیز بسیار مسأله‌ی مهمی است. ما نگوییم که می‌توانیم جلوی خود را بگیریم. امیرالمؤمنینی که مظهر تقوا و پاکی و عصمت است فرمودند: من به دختران جوان سلام نمی‌کنم، مبادا که جواب سلام آن‌ها طوری باشد که دل من بلرزد. این موضوع برای ما درس است. این که اهل‌بیت علیهم‌السلام فرمودند: اگر در محیط خلوتی دو نفر نامحرم باشند، نفر سوم آن‌ها شیطان است. بنابراین ما خیلی باید مراقب این مسأله باشیم و این‌جا جای تعارف نیست.

* مال حرام، ولایت ابلیس را محقق می‌کند
در مورد بحث عفت مالی و حقوق و درآمدهای افراد هم مواظبت‌هایی وجود دارد. مثلاً افرادی که مسئولیت‌هایی دارند و به این واسطه با مسئولین دیگر آشنا هستند، باید مراقب باشند که از رانت برای درآمد استفاده نکنند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام یکی از مواردی که به شدت مراعات می‌کردند همین عدالت و مراقبت مالی بود. در روایات داریم که دختر امیرالمؤمنین علیه‌السلام زمانی گردنبندی را از مسئول خزانه‌ی بیت‌المال قرض گرفت، حضرت وقتی متوجه شدند، فرمودند که اگر دانسته این کار را می‌کردی، اولین کسی از دختران خلیفه بودی که دستش قطع می‌شد؛ چون گردنبند را قرض گرفتی و با اجازه‌ی صاحب آن بود، این کار را به حساب ندانسته کار کردن تو می‌گذارم.7

بنابراین ما باید مراقب باشیم درآمدهایی که خدای ناکرده حرام و شبهه‌ناک است وارد زندگی‌مان نشود. این درآمدها از دست پیامبر اکرم و اهل‌بیت ایشان علیهم‌السلام به ما نمی‌رسد و از دست شیطان به ما می‌رسد. یعنی اهل‌بیت در رسیدن این درآمدها به ما واسطه‌ی فیض نیستند؛ چون فیضی در کار نیست و حرام است. اگر چنین مالی وارد زندگی شود، طبیعتاً ولایت ابلیس همان‌‌طور که در آیةالکرسی آمده است اتفاق می‌افتد: «یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ»8 این اموال تاریکی و بی‌حالی و بی‌رمقی نسبت به عبادات می‌آورد و کم‌کم اثر آن در نسل انسان ظاهر می‌شود. امام صادق علیه‌السلام فرمود: «کَسْبُ الحَرامِ یُبینُ فی الذّرّیة»9 کسب حرام، خود را در فرزندان و ذریه نشان می‌دهد.
* مسلمانی به چیست؟
درست است که تقوا شعبه‌های زیادی، اما یک جهت آن تقوا داشتن در رعایت حقوق دیگران است. اصلاً در فرهنگ و توصیه‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام، یک مسلمان واقعی آن کسی است که به دیگران توجه دارد. اهل تقوا بودن مسلمان فقط در فشار دادن سر بر مهر و ازدحام کردن در صف جماعت نیست. بلکه تقوای یک مسلمان در فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام از خوش اخلاقی او در منزل، رعایت حقوق دیگران، انصاف ورزیدن در کسب و کار نسبت به دیگران، کم نگذاشتن از کار و به تعبیری کم‌فروشی نکردن مشخص می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید تقوا و پاکی و پاکدامنی و دین‌داری کسی را محک بزنید «انظُروا إِلى صِدقِ الحَدیثِ و أَداءِ الامانَةِ»10 ببینید که چقدر راستگو و امانت‌دار است و چقدر در حقوق دیگران اهل مراعات است.

* دنیایی که عین آخرت است!
شخصی نزد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله آمد و حضرت از او پرسید: این شخص چکار می‌کند؟ گفتند: بیکار است. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: از چشم من افتاد.11 اصلاً کسی که بیکار است، از چشم اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌افتد. به امام صادق علیه‌السلام گفتند که فلانی خیلی مشغول دنیا شده است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: مگر چکار می‌کند؟ گفتند: دنبال کار و کاسبی است. امام فرمود: اگر کاری که از صبح مشغول آن می‌شود، برای این است که عزتمند زندگی کند و پیش دیگران سر خم نکند و روزیِ حلال برای خانواده‌ی خود یا پدر و مادرش کسب کند، این کار، عین آخرت است. این کار، دنیا و دنیایی بودن نیست. کسی که تلاش می‌کند و در کشور تولید ثروت می‌کند، کار او عین عبادت است. کسی که در دانشگاه، در محیط‌های علمی، در حوزه‌ی علمیه تلاش می‌کند، اما تلاش او فقط با نگاه فردی نیست، یعنی به دنبال یک ابداع و ابتکار و خدمتی به جامعه است، این کار او عین عبادت است.
در فرهنگ اهل‌بیت، اهل تقوا بودن مسلمان فقط در فشار دادن سر بر مهر و ازدحام کردن در صف جماعت نیست، بلکه تقوای یک مسلمان از خوش اخلاقی او در منزل، رعایت حقوق دیگران، انصاف ورزیدن در کسب و کار نسبت به دیگران، کم نگذاشتن از کار و به تعبیری کم‌فروشی نکردن مشخص می‌شود. اگر می‌خواهید دین‌داری کسی را محک بزنید «اُنظُروا إِلى صِدقِ الحَدیثِ و أَداءِ الامانَةِ»

بنابراین یک جامعه‌ی تنبل، مثل یک فرد تنبل از چشم اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌افتد. یک جامعه پرکار که کم‌فروشی نمی‌کند و وجدان کاری دارد، مورد توجه ایشان است. معروف است که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله قبری را درست می‌کردند، لحد را گذاشتند و محکم کردند، کسی گفت که این چند روز دیگر خراب می‌شود و این بدن می‌پوسد. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: من هم می‌دانم ولی خداوند متعال دوست دارد آن کاری که انجام می‌دهیم، محکم انجام بدهیم. بنابراین نمود اصلی پرتلاش‌ بودن و اجتهاد، در جامعه است.

* شیطان در کمین مؤمنان است
شیطان سراغ مؤمنین می‌رود. شخصی که می‌خواهد راه عفت و تلاش و تقوا را بپوید، شیطان دائم دور و بر اوست. اما شخصی که پرت است شیطان با او کاری ندارد. تعبیر خود شیطان است که من در صراط نشسته‌ام: «لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ»12 روی صراط مستقیم تو می‌نشینم و برای بندگان تو تور پهن می‌کنم. پس شخصی که در صراط مستقیم نیست، شیطان با او کاری ندارد. جامعه‌ی علوی که می‌خواهد به سمت قله‌ها برود، شیطان دور و بر او می‌آید. روایتی است که من نقل آن را شنیده‌ام و الآن سند آن را در ذهن ندارم که از امام صادق علیه‌السلام پرسیدند: «چرا شیطان زیاد سراغ شیعیان شما می‌رود؟» امام صادق علیه‌السلام فرمود: دزد سراغ خانه‌ای می‌رود که آن خانه پر است. خانه‌ای که خالی است دزد به چه دلیلی آن جا برود؟ مگر این که ناشی باشد و به کاهدان بزند. کسی که اهل ولایت است، دست او پر است؛ از این جهت شیطان مدام سراغ او می‌رود و می‌خواهد او را از صراط پرت کند. لذا این شخص احتیاج به استقامت و اراده‌‌ی پولادین و ایمان قوی دارد.


مولی الموحدین - ویژه نامه ولادت امام علی (علیه السلام)
نویسنده : بچه های حزب الله
دوشنبه 22 اردیبهشت 1393

 
اشاره : قرآن را که می گشاییم، دهها و حتی صدها آیه روشن گر و الگو بخش می یابیم که نشان از رادمردی جاودانه دارد، والا گوهری که افزون بر مقام عصمت که ارزشی بس گرانبهاست فضایل کیمیاگون او در آینه آیات به خوبی بیان شده است و اکنون که چهارده قرن از زمان حیات امام علی علیه السلام می گذرد، گویی او، انسان امروز جامعه ماست و یکایک ویژگی های وی، به مثال آفتاب عالم تاب، تمامی افراد را از ظلمت های زندگانی رهایی می بخشد و اینک که در ماه رمضان نسیم روح بخش سخنان خداوندی، رواق وجودمان را با عطر خود، معنویتی دیگر می بخشد، برخی از آیات قرآن کریم را درباره امیرمؤمنان علی علیه السلام با نگاه دل می بینیم و سیمای علی را در آینه قرآن نظاره می کنیم:

لیلة المبیت
 

«ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رؤوف بالعباد*بعضی از مردم [با ایمان و فداکار همچون علی علیه السلام در لیلة المبیت، به هنگام خفتن در جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله]جان خود را در برابر خشنودی خدا می فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است».(1) مفسر معروف اهل تسنن، ثعلبی می گوید: هنگامی که پیامبر اسلام تصمیم به هجرت از مکه به مدینه گرفت، برای تحویل امانت های مردم و پرداخت پول های آنان، علی علیه السلام را به جای خود قرار داد وشب هنگام که به سوی «غار ثور» حرکت نمود و مشرکان اطراف خانه او را محاصره کرده بودند، دستور داد علی علیه السلام در بستر او بخوابد و پارچه سبز رنگی(برد خضرمی)که مخصوص خود پیامبر بود، روی خویش بکشد. در این هنگام خداوند به «جبرئیل» و «میکائیل» وحی فرستاد که من بین شما برادری ایجاد کردم و عمر یکی از شما را طولانی تر قرار دادم ، کدام یک از شما حاضر است ایثار به نفس کند و زندگی دیگری را برخود ترجیح دهد. هیچ یک حاضر نشدند. به آنان وحی کرد اکنون، علی علیه السلام در بستر پیامبر خوابیده است و آماده فدای جان خویش است. به زمین روید و حافظ و نگاهبان او باشید. هنگامی که جبرئیل بالای سر و میکائیل پایین پای علی نشسته بود، جبرئیل می گفت: «به به! آفرین بر تو ای علی! خداوند به واسطه تو بر فرشتگان افتخار می کند». آن گاه آیه «و من الناس ...» نازل شد و در آن صفات علی علیه السلام بیان گردید.(2)
ابن ابی الحدید معتزلی از اهل سنت درباره تفسیر این آیه بر این باور است که حماسه علی علیه السلام در لیلة المبیت - شب خوابیدن به جای رسول الله صلی الله علیه و آله - مورد تایید همگان است و غیر از کسانی که مسلمان نیستند و افراد سبک مغز، آن را انکار نمی کنند.(3)

ابلاغ سوره برائت
 

«وأذان من الله و رسوله إلی الناس یوم الحج الأکبر أن الله بریء من المشرکین و رسوله فإن تبتم فهو خیر لکم و إن تولیتم فاعملوا أنکم غیر معجزی الله و بشر الذین کفروا بعذاب ألیم* و این اعلامی است از ناحیه خدا و پیامبرش به «عموم» مردم در روز حج اکبر «روز عید قربان» که خداوند و پیامبر او از مشرکان بیزارند، با این حال اگر توبه کنید به نفع شماست و اگر سرپیچی نمایید، بدانید شما نمی توانید خدا را ناتوان سازید [و از قلمرو و قدرتش خارج شوید] و کافران را به مجازات دردناک بشارت ده».(4)
احمد حنبل - پیشوای اهل سنت - از ابن عباس نقل می کند که پیامبر فلان شخص را فرستاد و سوره توبه را به او داد - تا به مردم هنگام حج ابلاغ کند - سپس علی علیه السلام را به دنبال او فرستاد و آن را، از وی گرفت و فرمود: ابلاغ این سوره تنها به وسیله کسی باید باشد که او از من است و من از اویم.(5)

ولایت
 

در تفسیر عیاشی به اسناد خود از حسن بن زید از پدرش زید بن حسن از جدش روایت می کند که گفت: شنیدم از عمار یاسر که می گفت: در هنگام رکوع نماز مستحبی، سائلی برابر علی بن ابی طالب ایستاد، حضرت انگشتر خود را بیرون کرده و به وی داد، آن گاه نزد پیغمبر آمد و داستان خود را گفت، چیزی نگذشت که این آیه نازل شد: «إنما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون*جز این نیست که ولی شما خداست و رسول او و آنان که ایمان آورده اند، همان ایمان آورندگانی که اقامه نماز و ادای زکات می کنند در حالی که در رکوع نمازند»(6) رسول الله صلی الله علیه و آله آیه را بر ما تلاوت نمود و سپس فرمود: هر که من مولای اویم علی مولای اوست، بارالها! دوست بدار هر که علی را دوست بدارد و دشمن بدار هر که علی را دشمن بدارد.(7)

مباهله
 

«فمن حآجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع أبناءنا و أبناءکم و نساء نا و نساءکم و أنفسنا و أنفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله علی الکاذبین» هر گاه بعد از علم و دانش که «درباره مسیح »به تو رسیده «باز» کسانی بر تو به ستیز برخیزند به آنها بگو: بیائید ما فرزندان خود را دعوت می کنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت می کنیم، شما هم زنان خویش را، ما از نفوس خود دعوت می کنیم، شما هم نفوس خود، آنگاه مباهله می کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می دهیم».(8) مباهله به معنای رها کردن و قید و بند را از چیزی برداشتن یعنی بنده را به حال خود گذاشتن و عاقبت کار او را به دست خدا سپردن. انبوه بی شماری از مفسران اهل سنت «ابناءنا» در آیه را اشاره به حسن و حسین علیهماالسلام «نساءنا» را فاطمه علیهاالسلام و «انفسنا» را اشاره به علی علیه السلام دانسته اند. که نشان از چشم گیری مقام علی علیه السلام در عرصه نفرین نمودن دشمنان و آشکار شدن حق و در کنار رسول خدا و حتی همانند جان او گردیدن، بیان شده است.(9)

حقانیت ولایت
 

«سأل سائل بعذاب واقع. للکافرین لیس له دافع* تقاضا کننده ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد! این عذاب مخصوص کافران است و هیچ کس نمی تواند آن را دفع کند . از سوی خداوند ذی المعارج - صاحب فرشتگانی که برآسمان ها صعود می کنند-است».(10) علامه امینی نام سی نفر از عالمان اهل سنت را بیان می کند که همگی علت نزول این آیات را درخواست عذاب از سوی منکر انتصاب و ولایت علی علیه السلام بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله، در صورت حقانیت امانت آن حضرت دانسته اند. داستان از این قرار بود که: چون رسول خدا (ص) علی (ع) را در روز غدیرخم به خلافت منصوب نمود و درباره او فرمود: هر که من مولا و ولی او هستم، علی مولا و ولی اوست، چیزی نگذشت که این سخن در تمامی شهرها منتشر شد. نعمان بن حارث فهری خدمت پیامبر آمد و گفت: تو ما را دستور دادی تا شهادت به یگانگی خدا و رسالت خودت بدهیم، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی، ما همه این ها را پذیرفتیم، اما با این ها راضی نشدی تا این که این جوان - اشاره به علی علیه السلام - را به جانشینی خود منصوب کردی و گفتی: «من کنت مولاه فعلی مولا» آیا این سخن از ناحیه خودت است یا از سوی خدا؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: قسم به خدایی که معبودی جز او نیست، این از ناحیه خدا است، نعمان روی برگرداند و در حالی که می گفت: خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه توست، سنگی از آسمان بر ما بباران! این جا بود که ناگهان سنگی بر سرش فرود آمد و او را هلاک کرد. ناگاه آیه «سأل سائل بعذاب واقع. للکافرین لیس له دافع» نازل شد.(11)

راه مستقیم
 

«اهدنا الصراط المستقیم* ما را به راه راست هدایت فرما».(12)
علامه طباطبایی در المیزان از «فقیه» و «تفسیرعیاشی» نقل نموده که «صراط مستقیم» در این آیه: امیرمؤمنان، علی علیه السلام است.(13)
در سخن دیگری از امام صادق علیه السلام، صراط مستقیم، راه به سوی معرفت خدا تفسیر شده که دو صراط است، یکی صراط در دنیا و دیگری صراط در آخرت، صراط در دنیا امام واجب الاطاعه است، کسی که او را شناخته و از وی پیروی کند بر این صراط است و در آخرت صراطی است که پل دوزخ است وکسانی که در دنیا امام واجب الاطاعه را نشناسند، بر این صراط لغزیده و در آتش دوزخ هلاک خواهند شد.(14)

انفاق
 

«الذین ینفقون أموالهم باللیل و النهار سرا و علانیة فلهم أجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون* کسانی که اموال خود را در شب و روز، پنهان و آشکار انفاق می کنند، پاداششان نزد پروردگار آنان است و نه ترسی برای آنهاست و نه غمگین می شوند».(15) افزون بر مفسران شیعی، عالمان اهل تسنن نیز در تفاسیر خود نزول این آیه را درباره حضرت علی علیه السلام دانسته اند، کسانی چون این عساکر، طبرانی، ابن حاتم، ابن جریر و امام فخر رازی.(16)
داستانی که شأن نزول و علت نازل شدن آیه را در آن بیان کرده اند آن است که: امام امیرالمؤمنین علیه السلام در حالی که تنها چهار درهم داشت، یک درهم در روز، یک درهم در شب، سومین آن را مخفیانه و درهم آخر را آشکارا در راه خدا انفاق نمود. و حکمت آن این بود که برای هر یک از این 4 نوع انفاق ثوابی خاص است و گاه موقعیت آن را اقتضاء می کند. لذا حضرت اقسام انفاق را انجام دادند.

گوش شنوا
 

«لنجعلها لکم تذکرة و تعیها أذن واعیه* تا آن - نزول عذاب بر ستم کاران و مستکبران - را وسیله تذکری برای شما قرار دهیم و گوش های شنوا آن را نگه داری می کنند».(17)برخی از مفسران شیعی سی حدیث از اهل تسنن و تشییع در نزول این آیه درباره شخصیت حضرت علی علیه السلام نقل کرده اند که نشان گر عظمت مقام امام علیه السلام نسبت به دانایی اسرار پیامبر و وراثت تمام علوم رسول خدا است.(18)حدیث از آن جا آغاز می شود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله - هنگام نزول آیه «و تعیها أذن واعیة» فرمود: «من از خداوند درخواست کردم گوش های علی را از این گوش های شنوا و نگه دارنده حقایق قرار دهد». به دنبال سخن پیامبر، علی علیه السلام فرمود: «من هیچ سخن بعد از آن از رسول خدا نشنیدم که آن را فراموش کنم تا به همیشه آن را به خاطر داشتم».(19)

مقام نیکان
 

«إن الأبرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا...و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و أسیرا.إنما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا* نیکان از جامی می نوشند که با عطر خوشی آمیخته است... «آنان» غذای - خود را به خاطر محبت به خدا [با وجود آن که نیاز دارند] به مسکین و یتیم و اسیر می دهند - و می گویند - ما شما را برای خدا طعام می دهیم و هیچ پاداش و تشکری از شما نمی خواهیم».(20) 34 نفر از عالمان معروف اهل تسنن، با نقل حدیثی در کتاب های خود، این آیات را درباره ایثار امام علی علیه السلام و خاندان تابناک او دانسته اند.(21) و تمامی عالمان شیعی، هیجده آیه مورد بحث سوره انسان را از افتخارات بی نظیر و فضایل بسیار مهم حضرت علی، فاطمه زهرا و فرزندانشان علیهم السلام شمرده اند.(22) ماجرای نزول آیات بدین گونه بود که حسن و حسین علیهماالسلام بیمار شدند. امام علی و حضرت زهرا سلام الله علیها نذر کردند، هر گاه حسنین علیهماالسلام شفا یافتند، 3 روز، روزه بگیرند. بعد از شفای ایشان همه خانواده، نیت سه روز روزه را نمودند و در طی 3روز هنگام افطار به ترتیب مسکین و یتیم و اسیری مراجعه کرد و خاندان عصمت و طهارت، غذای خود را که هم افطار و هم سحری اشان بود، در راه خدا به ایشان دادند و 3 روز بدون سحری و افطار روزه گرفتند. بعد از آن آیات 5 تا 32 سوره انسان در شأن ایشان نازل شد.(23)

مجاهد در راه خدا
 

«أجعلتم سقایة الحاج و عمارة المسجد الحرام کمن آمن بالله و الیوم الآخر و جاهد فی سبیل الله لا یستوون عند الله و الله لا یهدی القوم الظالمین* آیا سیراب کردن حجاج و آباد ساختن مسجد الحرام را همانند «عمل» کسی قرار دادید که ایمان به خدا و روز قیامت آورده و در راه او جهاد کرده است. «این هر دو » هرگز نزد خدا مساوی نیستند و خداوند گروه ظالمان را هدایت نمی کند».(24) دانشمند معروف اهل سنت حاکم «ابوالقاسم حسکانی» از «بریده» نقل می کند که شیبه و عباس هرکدام بر دیگری افتخار می کردند. علی علیه السلام از کنار آن دو می گذشت از افتخار نمودن آن دو پرسش نمود عباس گفت: امتیازی به من داده شده که احدی ندارد و آن مسأله آب دادن به حجاج خانه خدا است. شیبه گفت: من تعمیر کننده مسجدالحرام و کلیددار خانه کعبه هستم. علی علیه السلام گفت: با این که از شما حیا می کنم، باید بگویم که با این سن کم افتخاری دارم که شما ندارید. آن دو پرسیدند: کدام افتخار؟ حضرت فرمود: من با شمشیر جهاد کردم تا شما ایمان به خدا و پیامبر - درود خداوند بر او خاندان وی باد - آورید عباس خشمناک برخاست و نزد رسول الله رفت. (و به عنوان شکایت) گفت: آیا نمی بینی، علی با من چگونه سخن می گوید؟ پیامبر علی علیه السلام را خواست و ازچگونگی ماجرا پرسش کرد. در این هنگام جبرئیل نازل شده گفت: ای محمد! پروردگار به تو سلام می فرستد و می گوید این آیات را بر آن ها بخوان : «أجعلتم سقایة الحاج...».(25)
م.راسخون

معجزه دریایی سپاه پاسداران
نویسنده : بچه های حزب الله
شنبه 20 اردیبهشت 1393

nedsa

معجزه دریایی سپاه پاسداران برای مقابله با شناورهای ۱۰۰هزار تنی آمریکا

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستیابی به سرعت ۸۰ نات را برای قایق‌های تندرو نیروی دریایی را هدف‌گذاری کرد‌ه‌، این چیزی شبیه به یک معجزه است که یک قایق نظامی بتواند با تمام تجهیزاتش ۴۱ متر بر ثانیه سرعت داشته باشد.

متن کامل گزارش را از اینجا بخوانید.


ظرفیت های ما
نویسنده : بچه های حزب الله
شنبه 20 اردیبهشت 1393

zarfiyathaye-ma-01

ظرفیتهای ما برای پیشرفت اقتصادی؛ پاسخ رهبر انقلاب به شبهه تحقق‌ناپذیری اقتصاد مقاومتی.

دانلود این اینفوگرافی با کیفیت بالا از اینجا.

م.قلم


قانون‌شکنان بدون مجوز
نویسنده : بچه های حزب الله
شنبه 20 اردیبهشت 1393

shargh

ننگ بر شما ای گستاخان!
قانون‌شکنان بدون مجوز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ امروز دم از قانون و مجوز می‌زنند…

روزنامه شرق در مورخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ روی عکس خبری صفحه نخست خود در انتقاد به تجمع جمعی از مردم مقابل وزارت کشور مبنی بر «اهمیت بیشتر بر حجاب و عفاف» نوشت: تجمع غیرقانونی مقابل وزارت کشور.

م.قلم

 


بیانات در دیدار کارگران گروه صنعتى مپنا
نویسنده : بچه های حزب الله
سه شنبه 16 اردیبهشت 1393

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
 خدای متعال را سپاسگزارم که توفیق داد امروز در جمع پرشور و متراکم شما عزیزان، در این مرکز کاری و اقتصادی و صنعتیِ بسیار مهم حضور پیدا کنم و به‌مناسبت روز کارگر - که همیشه مناسبت مهمّی برای ما بوده است - با شما عزیزان دیدار داشته باشم. امروز برای من خرسندی، مضاعف است؛ یعنی این‌جوری عرض بکنم: یکی از برنامه‌هایی که به‌طور معمول در طول سال برای من جذّاب است، برنامه‌ی دیدار با کارگران به‌مناسبت روز کارگر است؛ این مناسبت، امروز همراه شد با دیدار از این مرکز فعّال و پیشرو و مجموعه‌ی «مپنا» که بحمدالله خصوصیّات متعدّدی را از جلوه‌های مطلوبِ کار در کشور با یکدیگر همراه کرده است؛ و این دو عامل، امروز با هم مایه‌ی خرسندی و خوشحالی است. خب، بازدید امروز، بازدید بسیار مغتنمی برای من بود؛ دیدار با شما عزیزان و کارگران و فعّالان هم یک اغتنام فرصتِ دیگر است.
 در آستانه‌ی ماه رجب هستیم.....
ادامه مطلب
فشار«دلواپسان» به ….
نویسنده : بچه های حزب الله
سه شنبه 16 اردیبهشت 1393

رسانه های غربی مدعی شدند:

روزنامه انگلیسی «گاردین» با اشاره به آنچه ظهور یک گروه جدید با نام «دلواپسان» در ایران خوانده است، از افزایش فشارهای داخلی بر رئیس‌جمهور ایران در آستانه رسیدن به توافق جامع میان ایران و ۱+۵ نوشت.خبرگزاری آسوشیتدپرس هم مدعی شد: هزاران نفر از نیروهای تندروی ایران نسبت به توافق هسته ای اعتراض کردند

ادامه مطلب
ماجرای رویای صادقه مادر شهید….
نویسنده : بچه های حزب الله
سه شنبه 16 اردیبهشت 1393

 شهید مجید ابوطالبی یکی از شهدای مدفون در کهف‌الشهدای ولنجک تهران پس از گذشت بیش از ۳۱ سال از شهادتش شناسایی شد. شهید مجید ابوطالبی متولد ۱۳۳۴ است و در سال ۱۳۶۱ در عملیات مسلم بن عقیل در منطقه عملیاتی سومار به شهادت رسیده است.پیکر مطهر این شهید در ایام فاطمیه سال ۱۳۸۶ به همراه چند شهید دیگر با هماهنگی بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در خیابان ولنجک تهران مدفون شده بود.

ادامه مطلب
انهدام ناو آمریکایی ۵۰ ثانیه طول می‌کشد.
نویسنده : بچه های حزب الله
سه شنبه 16 اردیبهشت 1393

فرمانده نیروی دریایی سپاه عنوان کرد:

انهدام ناو آمریکایی ۵۰ ثانیه طول می‌کشد/ قدرتمندترین موشک زیرآبی جهان در اختیار سپاه/ جواب رد سپاه به درخواست آمریکایی‌ها

گروه سیاسی – رجانیوز: فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفتگویی تفصیلی با تشریح استراتژی نیروی تحت نظرش اظهار کرد مقابله با نیروی دریایی آمریکا یکی از راهبردهای اساسی دفاعی در خلیج فارس است.

ادامه مطلب
جامعه ما پیر خواهد شد!
نویسنده : بچه های حزب الله
سه شنبه 16 اردیبهشت 1393

اینفوگرافیک | جامعه ما پیر خواهد شد!

روند کاهش نرخ رشد جمعیت در سالهای اخیر تا آنجا نگران‌کننده است که رهبر انقلاب در سال ۹۱ چندبار نسبت به این روند هشدار دادند. در دیدار اخیر با مداحان نیز ایشان بار دیگر نیز درباره این مسئله صحبت کردند. از سوی دیگر گروه اجتماعی سازمان ملل سه سناریوی احتمالی را برای رشد جمعیت ایران ارائه کرده که در این اینفوگرافیک مورد بررسی قرار گرفته است.

م.قلم


حاکمیت اعتدال!
نویسنده : بچه های حزب الله
سه شنبه 16 اردیبهشت 1393

entekhabat-11

- چرا فقط یک عده معدود کم سواد باید حرف بزنند؟
- مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای منع نقد توافق ژنو.
- مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای عدم سوال از قرار داد کرسنت.
- فشار دولتی ها برای تعطیلی یک برنامه کودک (عمو پورنگ) بخاطر استفاده از کلید در برنامه.
- توقیف  یا لثارات و ۹ دی بخاطر نقد عملکرد دولت.
- شکایت از نمایندگان مجلس به خاطر سوال در مورد جزئیات و انتقاد به توافق ژنو.
- لغو برنامه  سالن سید الشهدا (متعلق به بنیاد شهید) که برای همایش منتقدین توافق هسته ای رزرو شده بود.

این ها فقط بخشی از تیترهای ۹ ماه حاکمیت دولت اعتدااااااااااال ! است.

پ ن : این دولت، هوچی گری های اصلاحات، با لباس آزاد اندیشی و دیکتاتوری کارگزاران با لباس علم گرایی را یک جا، تن پوش خود کرده و زیر ردای اعتدال و تدبیر پنهان کرده.

منبع


ترقی!
نویسنده : بچه های حزب الله
سه شنبه 16 اردیبهشت 1393

rafsanjani

هاشمی رفسنجانی: نباید زنان زیبارو و کسانی را که خوب می‌خوانند، از میدان به در کنیم. +

ترقی های عالم رو به بالاست
تو از بالا به پایین می ترقی!

م.قلم


سپاه آمادگی‌ موشکی مطلوبی دارد
نویسنده : بچه های حزب الله
شنبه 13 اردیبهشت 1393

سردار محمد علی جعفری عصر چهارشنبه در جمع فرماندهان سپاه عاشورا با بیان مطلب فوق گفت: جمهوری اسلامی ایران از نظر آمادگی نظامی و امنیتی بخصوص توان موشکی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد و آمادگی مقابله با هرگونه تهاجم نظامی به ایران اسلامی را دارد.

ادامه مطلب
بر روسپی‌های تهران چه می گذرد؟
نویسنده : بچه های حزب الله
شنبه 13 اردیبهشت 1393

مژده از تن فروشی خود می گوید

می گوید اگر کار درست و حسابی بود ، هیچگاه درگیر این کار نمی شدم ، هنوز به مرز انزجار از شغلم نرسیدم فکر کنم ۵ سال دیگر جا داشته باشم برای تن فروشی اما ترس بعد از آن اذیتم می کند.

شاید شما هم در تاریکی های شب چشم هایتان به زنانی که با سر و وضعی زننده کنار خیابان ایستاده اند را دیده یا شنیده اید، زنانی که بر خلاف ظاهر خوش آب و رنگشان سینه ای پر از درد دارند.

 

ادامه مطلب
وکیل مدافع شیطان
نویسنده : بچه های حزب الله
شنبه 13 اردیبهشت 1393

۱- من به مقامات آمریکا بابت مجوز ندادن به نماینده جدید ایران در سازمان ملل حق می دهم! چون آنها نمی توانند گذشته را فراموش کنند. چطور ممکن است خاطره تسخیر سفارت آمریکا در تهران از ذهن ملت و دولت آمریکا پاک شود؟ طبیعی است که یک آمریکاییِ باغیرت مانع از حضور کسی در خاک کشورش شود که روزی روزگاری دیپلمات های آمریکایی را به گروگان گرفت و با آبروی دولت آمریکا چنان بازی کرد که خاطره اش هنوز هم آنها را اذیت می کند. پس تاریخ فراموش نمی شود و نباید بشود. مثلا خاطره کودتا علیه دولت مصدق هرگز فراموش نمی شود. همین طور حمایت آمریکا از شاه، از صدام در جنایاتش علیه ملت ایران، هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری، کشتن مسافران بی گناه، سی سال تحریم ظالمانه و …

ادامه مطلب
چادری‌ها را محدود نکنیم
نویسنده : بچه های حزب الله
شنبه 13 اردیبهشت 1393



بحث در مورد حجاب و بی‌حجابی و انواع مدهای آرایشی و پوششی موضوع امروز و دیروز نیست، اما چیزی که به تازگی و در چندسال اخیر خود را نشان داده است، ایجاد فضاها و محل‌هایی است که مختص باحجاب هاست و شاید این یکی از راه حل های برون رفت از مساله حجاب است، اما سوالی که در این رابطه ایجاد می‌شود این است که واقعا وجود چنین محل‌هایی مفید است یا خیر؟

مجتمع تجاری گل یاس
ادامه مطلب
این الرجبیون…
نویسنده : بچه های حزب الله
شنبه 13 اردیبهشت 1393

rajab

عقده دل وا نما ماه رجب می رسد
هلهله کن عاکفا ماه طرب می رسد

م.قلم


شناسنامه من این است آقای روحانی!
نویسنده : بچه های حزب الله
شنبه 13 اردیبهشت 1393

ahmadiroshan-shenasnameh

ما همه احمدی روشن هستیم.

م.قلم



جناح فرهنگی مومن
نویسنده : بچه های حزب الله
شنبه 13 اردیبهشت 1393

jebah-farhangi

اساس این ایستادگی، این حرکت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزی، بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی است و تقویت جناح فرهنگی مؤمن، تقویت این نهالهایی که روییده است در عرصه‌ی فرهنگ…

دانلود پوستر در اندازه اصلی از اینجا.

م.قلم


 

 
.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
نویسندگان
آرشیو مطالب
حدیث موضوعی انقلاب اسلامی
روزشمار محرم عاشورا